Nieuw Amerikaans onderzoek
Recentelijk onderzoek dat gepubliceerd is in het blad Appetite wijst uit dat kinderen eerder geneigd zijn om gezondere keuzes wat betreft voeding te maken, wanneer deze gelabeld waren met emoticons zoals we die ook op onze smartphones vinden. “Tot nu toe is gevraagd aan kinderen of ze aan de zijlijn willen staan in het vraagstuk betreft de obesitas-crisis”. Zegt Greg Privitera, de studieleider en voorzitter van the center for Behavioral Health Research van de universiteit van Phoenix (USA). Hij vroeg zich af waarom kinderen niet worden betrokken in het onderzoek om zo samen naar een oplossing te zoeken.
Wat begrijpen kinderen?
Dus om te focussen op wat kinderen niet begrijpen, wordt er gekeken naar wat zij wel begrijpen. Moeilijke labels waarop de naam suiker in allerlei verstopte termen toch in het voedsel zit, is voor ons volwassenen al moeilijk te begrijpen, laat staan voor kinderen. Kinderen zijn heel erg goed in het interpreteren van de betekenis van emoticons zegt Privitera. “Vanaf dat ze een half jaar oud zijn, kunnen ze al heel precies de basis expressies van emoties herkennen.”
Betere keuze = blije smiley
In deze studie is kinderen vanaf de kleuterschool tot achtste groepers aangeleerd hoe ze een emoticon moeten interpreteren. Een blije emoticon betekent gezond en een verdrietige emoticon staat gelijk aan ongezond voedsel. De kinderen werden vervolgens op pad gestuurd om boodschappen te doen in een daarvoor speciaal ingerichte supermarkt. Gezonde producten zoals groenten en fruit kregen blije smileys en chips, koekjes, chocolade en andere ongezonde producten kregen een minder vrolijke smiley. De kinderen kozen veel vaker voor gezondere producten en lieten de koekjes, chips en andere ongezonde keuzes links liggen.